TEXTIL MÖTER KERAMIK
- Insjöns väveri samarbetar med Lena Mäcs
Insjöns väveris mönsterskatt tolkas av formgivaren och keramikern Lena Mäcs, i ett nytt samarbete. Lena Mäcs har skapat en unik, limiterad kollektion keramik inspirerad av Insjöns väveris klassiska mönster. Kollektionen säljs endast i butiken i Insjön, Dalarna, samt på NK i Stockholm.
Hej Lena, berätta om din bakgrund!
Jag är född och uppvuxen i Tunsta, en by som är en del av Insjön i Dalarna. På 80-talet flyttade jag till Stockholm för att studera mode och design på Beckmans Designhögskola.
Efter examen arbetade jag som frilansande designer till många svenska klädföretag men även internationellt. 2017 kände jag att jag ville prova på något nytt och började en utbildning inom keramik på Leksands folkhögskola. Det var en fantastisk utbildning och i dag arbetar jag som keramiker på heltid i min ateljé i Insjön. Att gå från kläddesign till keramik var både ett stort och litet steg. Designprocessen är densamma men tekniken skiljer sig och det är fascinerande att skapa direkt med sina händer.
Parallellt med keramiken så arbetar jag även med andra material. Jag formger och tillverkar en smycke-/accessoarkollektion som också den är inspirerad av mina rötter och emellanåt jobbar jag fortfarande med kläddesign.
Hur skulle du beskriva din stil?
Mitt formspråk är direkt och intuitivt när jag skapar. Det är viktigt att mina alster känns taktila – det ska kännas i både fingrar och sinne när du rör vid min keramik. Millimetrar, proportioner och den slutliga finishen är av största vikt. Materialet jag jobbar med är stengods och jag tar fram mina egna glasyrer, experimenterar och bränner mina alster flera gånger vilket bidrar till att varje föremål blir unikt.
Tanken med kollektionen till Insjöns Väveri är att den, till skillnad från mina andra kollektioner, ska ha en tydlig Dala-inspiration men gå i samma anda med det taktila och unika. Varje liten skål eller vas har sin egna själ och uttryck. När du köper något jag skapat vill jag att du ska känna att “den här är jag ensam om”.
Vad har du för relation till Insjöns väveri?
Väveriet har alltid funnits där och är en självklar del av Insjön och Åhl. Jag sommarjobbade på väveriet under 1980-talet då jag gick på Beckmans. Folk vallfärdade dit för att handla. Det kom busslaster som ville köpa något riktigt fint till högtidsdagar, examen, bröllop eller för att ha själva. Kvaliteten och traditionen var välkänd. Jag tror att jag fortfarande kan varenda namn på dukarna.
Hur såg processen ut att ta fram keramiken?
Det var viktig för mig att keramiken skulle ”andas” Åhl (Insjön). Även om det finns i mina gener så började jag med att göra en grundlig research. Det första jag gjorde var att jag gick till väveriet för att känna in atmosfären, tittade på olika dukningar och användningsområden. Jag samlade på mig bildmaterial från Åhl och åhldräkten, letade fram gamla dalamålningar, kurbitsar och textila material. Det är ett ganska rustikt formspråk här i Dalarna som jag tycker mycket om.
Dukarna från väveriet var också en stor inspirationskälla. Då tänker jag framför allt på det enkla, rustika och grafiska. De gav mig många idéer och kändes självklara att föra över på keramiken. Det genererade även i en lite mer bondromantisk stil som till exempel skålarna med rosa blommor som är inspirerade av mönstret Åhldräll, jag har alltid associerat den rosa färgställningen med linneablommor.
Jag valde ut det som inspirerade till mönster och färger i keramiken. Det kom både medvetet och omedvetet, det är så designprocessen fungerar tror jag. Det resulterade i en traditionell men uppdaterad modern look som jag tycker binder ihop dåtid med nutid.
Frågor om kollektionen? Maila gärna info@insjonsvaveri.com